Post og epost

Hvis avdøde bodde alene, bør posten straks omadresseres til noen som kan håndtere praktiske ting. Kanskje bør posten også omadresseres midlertidig hvis enken/enkemannen ikke selv er i stand til å håndtere alt den første tiden.

Gå gjerne på postkontoret og snakk med en ansatt. De er vant med dette og har rutiner for å ta seg av situasjonen.

Ta med evt fullmakt (fra bostyrer, pårørende e.a), legitimasjon og skifte/uskifte-attest.

Epost: Dersom avdøde brukte firma-epost, bør du ganske snart ta kontakt med arbeidsgiver for å bli enige om hvordan kontoen skal avsluttes. Firmaet har rett til å beholde jobbrelaterte eposter, men dere har rett til å nekte firmaet innsyn i private eposter. Det samme gjelder lagrede filer. De fleste firma har rutiner for dette som f.eks angir at eposten og filene skal gjennomgås av en representant for firmaet, en representant for familien og evt en tillitsvalgt i fellesskap.
Viktig om Digipost:
Det kan hende at avdøde hadde viktig/nødvendig korrespondanse i sin Digipost-konto. Du har bare 3 måneder etter dødsfallet på å få tilgang til denne kontoen. Tre måneder etterpå blir avdødes Digipost-konto automatisk slettet. Dersom du ønsker tilgang, må du/dere kontakte Digipost for å få tilgang til avdødes Digipostkonto før den slettes.
Du må sende forespørsel med dødsattest og skifteattest fra tingretten til:
Posten Norge AS
Digipost
Biskop Gunnerus’ gate 14A
0001 Oslo

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar