Hvis avdøde bodde alene, bør posten straks omadresseres til noen som
kan håndtere praktiske ting. Kanskje bør posten også omadresseres
midlertidig hvis enken/enkemannen ikke selv er i stand til å håndtere
alt den første tiden.
Gå gjerne på postkontoret og snakk med en ansatt. De er vant med dette og har rutiner for å ta seg av situasjonen.
Ta med evt fullmakt (fra bostyrer, pårørende e.a), legitimasjon og skifte/uskifte-attest.
Epost: Dersom avdøde brukte firma-epost, bør du
ganske snart ta kontakt med arbeidsgiver for å bli enige om hvordan
kontoen skal avsluttes. Firmaet har rett til å beholde jobbrelaterte
eposter, men dere har rett til å nekte firmaet innsyn i private eposter.
Det samme gjelder lagrede filer. De fleste firma har rutiner for dette
som f.eks angir at eposten og filene skal gjennomgås av en representant
for firmaet, en representant for familien og evt en tillitsvalgt i
fellesskap.
Viktig om Digipost:
Det
kan hende at avdøde hadde viktig/nødvendig korrespondanse i sin
Digipost-konto. Du har bare 3 måneder etter dødsfallet på å få tilgang
til denne kontoen. Tre måneder etterpå blir avdødes Digipost-konto
automatisk slettet. Dersom du ønsker tilgang, må du/dere kontakte
Digipost for å få tilgang til avdødes Digipostkonto før den slettes.
Du må sende forespørsel med dødsattest og skifteattest fra tingretten til:
Posten Norge AS
Digipost
Biskop Gunnerus’ gate 14A
0001 Oslo
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar